Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 8HP (FAQ)
Wymieniać olej czy nie wymieniać?
Kiedy należy wymienić olej?
Metoda statyczna czy dynamiczna?
Jakie są wytyczne producenta skrzyni?
Powyższe pytania nurtują wielu właścicieli samochodów marki BMW wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów firmy ZF. Wiele pytań otrzymujemy drogą mailową, telefoniczną czy w formie komentarzy na naszym profilu YouTube. Z powodu ograniczeń czasowych nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie zadawane pytania, więc postanowiliśmy wybrać te najczęściej się powtarzające i odpowiedzieć na nie na naszej stronie internetowej. Wszystkie odpowiedzi udzielane są z naszego punku widzenia bazując na naszej wiedzy i doświadczeniu. Nie bierzemy odpowiedzialności za usługi wykonane w innych serwisach, gdyż jakość usług pomiędzy serwisami może się sporo różnić. Zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami wraz z naszymi odpowiedziami.
Każdy olej ulega degradacji, nie jest to żadna tajemnica szczególnie dla mechaników czy ludzi związanych z motoryzacją. Olej ma pewną żywotność, zależną od wpływów termiki, środowiska w którym pracuje, a także wieku, nawet olej stojący na półce w pojemniku starzeje się i z biegiem lat traci swoje właściwości. Z ogólnie dostępnych informacji wynika, iż firma ZF twierdzi, że LongLife oznacza maksymalnie 8 lat żywotności oleju w skrzyni biegów.
Zalecenia ZF czyli wymiana oleju w warunkach optymalnych przynajmniej raz na 8 lat lub do 150 tys. km zależą od warunków w jakich użytkowana jest skrzynia biegów, dynamiki jazdy, temperatury pracy itd. W warunkach optymalnych takie zalecenia zapewne sprawdzają się wzorowo. Podróżując autostradą większość odległości pokonujemy na najwyższym biegu. Skrzynia pracując na jednym biegu nie jest zbytnio obciążona więc takie warunki jazdy zdecydowanie wpływają na bezawaryjność skrzyń automatycznych ZF 8HP, a tym samym na wydłużone interwały olejowe. Niestety większość samochodów nie jest użytkowana w warunkach optymalnych i zalecenia te są często skracane nawet o więcej niż połowę.
W naszym serwisie zalecamy wymianę raz na 5 lat lub po przejechaniu 50-60 tys. km. Zalecenia te oparte są na przeprowadzonych dla naszej firmy badaniach laboratoryjnych oraz naszych spostrzeżeniach podczas wykonywania serwisów wymiany olejów w automatycznych skrzyniach 8 HP. Większość naszych klientów użytkuje swoje pojazdy w terenie górzystym, wzmożonym ruchu miejskim bądź na krótkich dystansach czy też jeżdżąc z dużymi prędkościami. Dlatego nasze wytyczne są skrócone do 50-60 tys. km. W przypadku pojazdów używanych wyłącznie na autostradzie, na długich dystansach poruszając się z przepisową prędkością, interwały serwisowe można zwiększyć nawet do 150-200 tys. km.
Metoda statyczna jest rekomendowana przez producenta skrzyń biegów ZF i głównie dlatego stosowaliśmy tą metodę. Niestety straciliśmy część klientów pragnących przeprowadzenia wymiany oleju metodą dynamiczną. Od dłuższego czasu planowaliśmy włączenie metody dynamicznej do naszych usług lecz na początku planowaliśmy wymianę oleju w skrzyniach AISIN. Maszynę do dynamicznej wymiany zakupiliśmy głównie w celu wymiany oleju w tych . W tym rodzaju skrzyń nie ma możliwości wymiany filtra i tylko wymiana dynamiczna jest właściwą i skuteczną metodą. W międzyczasie zaczęliśmy używać maszynę do dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach ZF 8HP w naszych prywatnych oraz firmowych samochodach i byliśmy bardzo zadowoleni z rezultatów. Co prawda czasami przy wymianie dynamicznej zużywa się prawie 3 razy więcej oleju niż w metodzie statycznej, ale efekt widać od razu w postaci 100% czystego nowego oleju w skrzyni. Po naszych autach przyszła kolej na samochody naszych klientów i od kliku miesięcy wprowadziliśmy na stałe usługę wymiany oleju metodą dynamiczną w skrzyniach ZF 8HP. Każdy klient naszego serwisu ma możliwość wyboru metody serwisu olejowego skrzyni biegów, czy ma być wymieniony statycznie czy dynamicznie. Nie ukrywamy, iż metoda dynamiczna cieszy się większą popularnością wśród naszych klientów niż metoda statyczna.
Odpowiedź:
Tak to prawda. Do tej pory takie były wytyczne firmy ZF. Obecnie jednak wytyczne te uległy zmianie i firma ZF zaleca metodę statyczną, jak i również dynamiczną. Ostatnio byliśmy w częstym kontakcie z firmą ZF i udało nam się uzyskać oficjalne potwierdzenie nowych wytycznych odnośnie dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Są to nowe wytyczne i prawdopodobnie jesteśmy jednym z pierwszych serwisów w Polsce przedstawiających je oficjalnie. Z nowymi wytycznymi można się również zapoznać na niemieckiej stronie firmy ZF. Niedługo te wytyczne będą dostępne również na polskiej stronie. Poniżej przedstawiamy nowe wytyczne ze strony ZF przetłumaczone na język polski.
https://aftermarket.zf.com/de/aftermarket-portal/faq/faq-oele/
Tak jest bezpieczna, jeżeli jest wykonana prawidłowo na odpowiednim sprzęcie przy spełnieniu wszystkich wytycznych oraz przy użyciu odpowiedniego oleju. Przede wszystkim należy wykonać jazdę testową następnie zrobić diagnostykę komputerową. W kolejnym etapie należy odczekać kilka godzin w celu ochłodzenia oleju w skrzyni. W naszym serwisie czekamy aż temperatura skrzyni spadnie poniżej 40 stopni. Jest to bardzo ważna czynność, gdyż nagrzany olej w skrzyni czasami ma temperaturę powyżej 100 stopni lub wyższą. W tym przypadku gdybyśmy wymienili go na nowy olej o temperaturze pokojowej, tak duża różnica temperatur mogłaby negatywnie wpłynąć na układ mechatroniki. Kiedy skrzynia ostygnie zlewamy niewielką ilość oleju do szklanego pojemnika i sprawdzamy obecność ścieru metalicznego. Jeżeli nie występuje, przechodzimy do wymiany. Następnie postępujemy według wytycznych producenta firmy ZF oraz producenta maszyny do dynamicznej wymiany oleju w naszym przypadku firmy LIQUI MOLLY. Nie możemy wypowiedzieć się na temat innych maszyn dostępnych na rynku, gdyż mamy doświadczenie jedynie z maszyną LIQUI MOLLY GT3. Przed zakupem zrobiliśmy rozpoznanie rynku i uważamy, że model GT3 to najlepszy technologicznie wybór. Niestety nie jest tani w zakupie około 33 tys. zł, ale za dobrą jakość trzeba zapłacić.
W naszym serwisie pracujemy głównie przy nowszych egzemplarzach BMW. Są to zwyczaj kilkuletnie samochody z przebiegami nieprzekraczającymi 150 tys. km. Nasze doświadczenie jest więc w pewien sposób ograniczone w stosunku do starszych modeli, gdyż rzadko wymieniamy olej przekładniowy w samochodach kilkunastoletnich, szczególnie z przebiegami powyżej 200 tys km. Czasami jednak stosujemy różne rozwiązania w naszych firmowych lub prywatnych pojazdach. Jako przykład podam wymianę oleju metodą dynamiczną w naszej firmowej BMW G31 z 2018r. z przebiegiem 437 tys. km. Skrzynia przed wymianą lekko przeciągała biegi, a po przepłukaniu 20l oleju, zaczęła pracować wzorowo. Obecnie testujemy ten samochód i przejechaliśmy około 2 tys. km bez żadnych problemów. Niedługo trafi do naszych klientów jako darmowe auto zastępcze, więc będzie bardziej testowane, przez różnych kierowców i różne style jazdy. Odpowiadając na pytanie czy metoda dynamiczna jest odpowiednia do wszystkich BMW ze skrzynią 8HP – możemy śmiało stwierdzić, że jest bezpieczna w przypadku nowszych modeli z mniejszymi przebiegami, oczywiście jeżeli wymiana jest wykonana prawidłowa według odgórnych wytycznych. W przypadku starszych samochodów, nie wypowiemy się o stosowaniu metody dynamicznej ze względu na brak obycia w tym temacie. Przed każdą planowaną wymianą oleju testujemy samochód klienta podczas jazdy testowej, a następnie czekamy aż temperatura oleju w skrzyni biegów spadnie poniżej 40 stopni C. Następnie zlewamy niewielką ilość oleju do szklanego pojemnika i wizualnie sprawdzamy stan oleju. Obecność ścieru metalicznego, którego nadmiaru nie przyjmowały magnesy w misce olejowej dyskwalifikuje zastosowanie dynamicznej wymiany oleju. Chociaż na dzień dzisiejszy skrzynia może pracować dobrze, to jest ryzyko iż w takim przypadku wymiana dynamiczna może uwidocznić ukryte usterki związane z zużyciem skrzyni biegów. W takich przypadkach przy obecności ścieru metalicznego zalecamy zrezygnowanie z wymiany oleju.
Według ZF wymiana statyczna czyli odświeżenie oleju jest wystarczające jeżeli skrzynia jest regularnie serwisowana od samego początku. Całkowicie zgadzamy się z tym stwierdzeniem. Bazując na naszym doświadczeniu wymiana statyczna udokumentowana co każde 50-60 tys. km jest wystraczająca, ale jeżeli skrzynia ma już przejechane ponad 100tys. km i olej nie był wymieniony, to warto wybrać metodę dynamiczną i wymienić olej całkowicie, a nie jedynie odświeżyć w 60%. W egzemplarzach mocno eksploatowanych, nawet przy małych przebiegach rzędu 40-60 tys. km olej może być już mocno zużyty i w takich przypadkach również rekomendujemy wymianę oleju metodą dynamiczną.
Uważamy, że może to wynikać z braku doświadczenia z maszynami do wymiany dynamicznej. Możliwe, iż ktoś wcześniej pracował przy tańszych maszynach, które nie spełniły jego oczekiwań. Niektóre warsztaty za pewne zraziły się brakiem odpowiednich adapterów do nowszych modeli skrzyń. Nie ukrywamy, iż jest to duży problem, gdyż żaden producent maszyn nie zapewnia adapterów pasujących do wszystkich skrzyń ZF i AISIN. My również byliśmy zrażeni problemem z dopasowaniem właściwego adapteru do skrzyń. Zużyliśmy sporo czasu i energii na zaprojektowanie i dopasowanie własnych adapterów, ale dzięki temu jesteśmy w stanie wykonać wymianę oleju metodą dynamiczną w każdej skrzyni firmy ZF czy AISIN montowanej w samochodach marki BMW włącznie z najnowszymi modelami. Każdemu warsztatowi nastawionemu sceptycznie do wymiany dynamicznej polecamy skorzystać z darmowej prezentacji maszyn LIQUI MOLLY i zobaczyć jak wygląda pełna wymiana oleju w 100%. My też by byliśmy nastawieni sceptycznie, gdyż jest wiele niesprawdzonych, negatywnych informacji w obiegu, ale prowadząc serwis samochodowy naszym głównym celem powinno być dobro klienta i prawidłowe dbanie o jego samochód, a właściwa wymiana oleju skrzyni biegów jest jedną z tych czynności.
Zapraszamy do kontaktu
Jesteś zainteresowany usługą wymiany oleju w skrzyni automatycznej w naszym serwisie? Zapraszamy serdecznie do kontaktu telefonicznego pod numerem 607 269 269. Po podaniu numeru VIN otrzymasz dokładny koszt serwisu skrzyni biegów zamontowanej w Twojej BMW.